måndag 5 augusti 2013

Ernst julbröd mitt i sommaren

I går kväll bakade jag ett helt underbart bröd. Receptet har jag hämtat ur boken Jul med Ernst men finns även här. Så här gör man:


Ingredienser

7 dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl
2 dl grovt rågmjöl
2 tsk salt
2 tsk bikarbonat
2 dl mörk sirap
1 l naturell yoghurt
2 dl russin
2 dl hela hasselnötter3
 dl torkade strimlade aprikoser
smör till formarna
2 dl solros- eller pumpafrön

Gör så här
 
1. Rör ihop alla mjölsorterna, salt och bikarbonaten i en rostfri bunke. Tillsätt sirap, yoghurt, russin, nötter och aprikoser.
2. Smörj två avlånga brödformar och ”bröa dem” med solrosfrön eller pumpakärnor.
3. Skrapa ner den kladdiga degen i formarna, men se till att lämna ett par centimeter upp till kanten så att bröden får plats att jäsa. Jämna till ytan och strö över lite extra solros- och/eller pumpafrön.
4. Grädda i 200 grader i 60 minuter, sänk till 175 grader och grädda i ytterligare 30 minuter. Stjälp upp bröden på galler och låt svalna.


OBS! När jag gräddar brödet i min ugn står det inne 30 min på 200 grader och ca 30 min på 175 grader. Ugnar är olika så prova dig fram för ett perfekt resultat!



Boken Jul med Ernst
Foto: Palatsliv



Ernst julbröd
Foto: Palatsliv
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar